FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

onsdag 26 april 2017

portföljsammanställning

Äntligen har jag tagit mig i kragen och lagt in alla våra innehav i ett google-docs kalkylark och kopplat aktiekursen till Google Finance för de allra flesta aktier (en del har ej stöd för detta).

Ni vet vät om att Google erbjuder denna möjlighet?
Vilken data som enkelt plockas in ses exempelvis här:
https://support.google.com/docs/answer/3093281?hl=en

Jag har även lagt in p/e och lite annat. Tanken är att jag ska bygga på med mer, exempelvis eps, 52 week high/low m.m. och även få in mina riktkurser/målkurser att stämma av mot som beslutsunderlag när det är investerardags.

Nu har vi alltså äntligen allt på ett ställe och kan gå in och se helheten. Den stora helheten, det slår mig hur många innehav vi skaffat oss sen vi började 2013, ca 80 st. En egen "smart-beta"-indexfond...

Det är också intressant att fundera äver om innehaven är ett kärninnehav eller inte.
jag roade mig med denna tankeövning och landade i 40 "JA" och 40 "NEJ"


Ska vi därmed sälja av halva portföljen?
Nej, till och börja med står "JA" för ca 70% av portföljvärdet och jag är inte bekväm att omallokera så pass stora belopp i en högvärderad bullmarknad. Får vi en sättning så att jag kan köpa kvalitet billigt så absolut.

Nu ligger vi fullinvesterade och håller lite övergripande koll.

Kommer återkomma med lite mer data i månadsrapporten.

Övrigt:
Det är roligt att se att så pass många bolag klår förväntningarna i rapportperioden. Det verkar finnas mer bränsle till elden. Bara att njuta av det och utdelningarna som ramlar in den här delen av året.


2 kommentarer:

  1. Kommer du att dela med dig av portföljen?

    Mvh, Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, har bara inte fått fram någon fin grafik än!

      Radera