FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

söndag 6 mars 2016

ADM- uppföljning - målkurs redan uppnådd, vad härnäst

För drygt en vecka sedan skrev jag om bolaget ADM. Jag tog en initial position som jag nu i efterhand önskar vore större. Bolaget har nämligen gått urstarkt sen inlägget och min målkurs om 37 dollar är redan uppnådd, +15 %.

Nu kommer då nästa fråga som vi investerare ställs inför då och då. Öka i ett bolag som redan gått så pass starkt på kort tid eller invänta en dipp? Att öka innebär en risk att höja GAV avsevärt och att kursen faller tillbaka. Att vänta på en dipp kan bli ödesdigert, bolaget kan stå 15 % högre än dagens kurs om en månad. Historiskt är kursen fortfarande rimlig, p/e på 14, för ett år sedan låg kursen på 50.

Denna gång får den allmänna osäkerheten förtur framför den bolagsspecifika informationen vilket gör att jag avvaktar. Jag ser kommande vecka som väldigt spännande. Blir det en marknadsbesvikelse av Draghi (-what-ever-it-takes...osv) 10 mars tror jag börserna kan droppa ner ordentligt efter en kort period av återhämtning, då kan björnmarknaden befästa sig på riktigt. 

Och vad kan egentligen Mario komma med? Förväntningarna känns orimligt högt satta. En centralbankschef kan inte överlista hela marknaden, det vore orimligt. I min bok är det mesta torra ECB-krutet redan förbrukat, likt övriga centralbanker som jobbat på samma sätt, exempelvis Riksbanken. Att trycka än mer pengar och pumpa in kommer bara befästa att man nått en återvändsgränd. En inte helt orimligt scenario är att marknaden inleder rejält skakigt fram till torsdag och möjligen reagerar positivt på beskedet på torsdag. Vi får se, jag kommer följa veckan med spänning.

Hinner jag så kommer jag att sälja av en del av de mer spekulativa innehaven som nu finns i portföljen, exempelvis Spiffx, Africa Oil, SSAB m.fl i början av veckan.

Skakiga tider är ett tillfälle att rannsaka sin egen risknivå, sina kärninnehav och våga agera motvalls.  
Lycka till där ute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar