FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

fredag 12 maj 2017

Sålt ABB

ABB är ett bolag vi gillar. Värderingen har dock "skenat" och jag minskade lite redan vid 190 kr i slutet av förra året. Idag valde jag att sälja av hela innehavet på 218 kr.

Behåll de bolag som gör bra ifrån sig hävdar någon och kanske gjorde jag fel. Jag tyckte dock att  vinsten vi fått var så lockande och marknaden så "bullish" att jag mår bra av att ta hem lite vinster.

P/E ligger nu över 24 och det tycker jag är för högt för detta bolag. Det historiska snittet ligger på ca 19.

Vi får se om vi kan köpa tillbaka billigare lite längre fram. Annars tackar vi ABB för vårt trevliga förhållande och vi skiljs åt som vänner!


5 kommentarer:

  1. Jag gjorde samma som du vid 190 kr, så grattis att du sålde på högre kurs!
    Jag sålde och ökade i Investor, så äger alltså ABB indirekt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en fiffig variant, lite av en halvgardering! ;)

      Radera
  2. Om du tyckte ABB var för högt värderat, vad köpte du istället som var rimligare värderat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för frågan! Just nu är det kassa.

      Radera
  3. Återkoppling: Jäkligt bra timeing, kursen toppade på 220 och har sedan minskat stadigt (ca -15%) till 185 kr! Bra där!

    SvaraRadera