FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

söndag 26 augusti 2018

Tänka/baka in tjänstepension och ppm?

Har funderat lite på om man ska börja inkludera tjänstepension och ppm i den totala sammanställningen. Förut tänkte jag (lite förenklat) att det där med pension, det får var en krock-kudde eller extra guldkant...men efter snart 15 år i yrkeslivet för oss båda så har det blivit lite dineros här ändå och onödigt att slava på onödigt länge om det inte behövs. Än så länge tänker jag väldigt skeptiskt kring den allmänna inkomstpensionen men både tjänstepension och ppm är ju våra på riktigt, dessa kan inte staten sno ifrån oss som de kan göra med den allmänna pensionen (ändra pensionsålder, sänka den osv). Den förstnämnda går dessutom att börja plocka ut från 55 års ålder vilket gör att det kan vara en del av den totala ekonomin om ca 15 år.

Status efter snabbkoll på minpension.se:
PPM: Runda slängar 280 tkr
Tjänstepension: Runda slängar - 840 tkr för enbart mig.
Här ligger alltså mer än en miljon och "skvalpar" i dagsläget :)

Fruns summa lär vara lite lägre men ändå likvärdig.

En annan fördel med att inkludera dem i rapporterna skulle kunna vara att man ägnar dem mer uppmärksamhet. Idag är det helt klart så att de glöms bort under ganska långa perioder. Det är roligare att hålla på med de privata besparingarna. Det skulle ge en vettigare helhetsberäkning för när man eventuellt kan sluta jobba helt eller delvis. Jag personligen är ganska sugen på att dra ner på yrkesarbetet en hel del och ägna mig åt andra saker inom ramen för ett eget företag. För min del skulle det då vara av vikt att kalkylera in ett antal tusenlappar i månaden från dessa håll när de går att få ut.

Min bättre hälft är inte intresserad av att dra ner på yrkeslivet ännu. Därmed kommer en vanlig lön också att finnas som grundplatta under flera år framöver. En kombo av 4%-regeln, inkomst av tjänst och lite sharing economy-inkomster från uthyrning av hus och saker med andra ord.

Tror jag får ta att kavla upp ärmarna och göra en kalkyl "deluxe".

7 kommentarer:

  1. Hej! Vi räknar in våra PPM och tjänstepension i ”våra pengar” och behandlar dem lika våra andra investeringar. Tittar t.ex. dem minst en gång i månaden och gör justeringar. Vi kommer också börja löneväxla i september. Då kommer ca 40 000 kr/månad trilla in på TP-kontot. Det är alldeles för mycket pengar för att inte få lite ”aktiv förvaltning” av oss. Vi har båda ITP1 och har valt fondförsäkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej familjeekonomen, tack för input. Det är ju onekligen så att dessa pengar är ens egna så det ligger mycket i det du säger! Pengamissbruk att inte se över dem som ens övriga placeringar!

      Radera
  2. Hej! Jag följer upp mina pensionsfonder mm, två gånger per år.
    Då brukar jag även se vilka fonder som går lite dåligt och gör då eventuella ändringar.
    Men när jag siktar på att sluta jobba tidigare, så försöker jag få till det utan pensionspengarna. Jag vill ta ut pensionen så sent som möjligt och få så en bra inkomst/månad, får se om jag lyckas och har tålamod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ju längre man klarar sig utan dem desto mer slantar blir det förhoppningsvis, om jag inte är fel ute så kan man ju ha otur här och timea en börskrash vilket då gör att beloppet minskar på både ppm och tjänstepension som huvudsakligen ligger i aktiefonder. Det är annorlunda med den allmänna pensionen, den är direkt avhängig antal år du väntar innan du tar ut den. Man kan förvisso växla över mer till räntor på slutet för att säkerställa att man inte får allt för volatil utveckling på slutet

      Radera
  3. En annan viktig aspekt är ju faktiskt också att följa upp att inbetalningarna sker som de ska. Med tanke på hur många gånger det har varit fel på min lönespec så vill jag gärna följa upp att inbetalningarna till tjänstepensionen görs korrekt också. När man är föräldraledig med föräldrapenning minst 25 % så skall premiebefrielseförsäkringen gå in. Det vill jag också kolla upp att den faktisk gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra kommentar, ska kolla upp mina egna insättningar!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera