FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

måndag 14 april 2014

Kalla fötter, eller ljumna?

Jag vet att det är svårt att tajma marknaden och parera upp- och nedgångar. Men jag känner starkt att en sättning är i antågande. Det är så många olika faktorer som sammantaget ger mig den bilden. Några ex: Fed kommer minska sina stimulanser och räntan kommer att gå upp i USA.

Inprisade bolagsvinster känns svåra att uppnå.

Geopolitiska oro i öst som ger kalla-krigetvibbar

-Ett Europa som står still och en konjunkturcykel som verkar otroligt segstartad

-Tillväxtmarknader i kris.

Hur göra?
-Ställa sig helt utanför marknaden och ta risken att missa fortsatt börsfest?
-Minska innehaven med hälften för att parera nedgång med hälften och ta del av fortsatt uppgång om den fortsätter
-Enbart minska och renodla portföljen, dvs sälja av de bolag som känns dyra och/eller tveksamma.

Förra gången jag kände lika så blev facit en fortsatt uppgång. Märker att jag vacklar och borde ha en bestämd strategi för exits.

Det finns också skäl att ev sälja av utländska innehav i ISK och sätta i KF istället då det är mer fördelaktigt skattemässigt.

Ska man våga?
Oavsett så är det dumt att börja tänka dessa tankar och det känns lite tabu för en värdeinvesterare

5 kommentarer:

  1. "Men jag känner starkt att en sättning är i antågande." Detta är väl egentligen en noa-mening (om sådana finns) i investeringssammanhang. Men jag förstår dina kval. Vad är det egentligen som kommer att hända? Du skriver att tillväxtmarknaderna är i kris. Det kanske kan stämma på sina håll, men mina tillväxtmarknadsfonder (indexfonder) har gått upp den senaste tiden och parerat nedgångar på andra marknader. Detta bara ett exempel på svårigheterna på att "veta" vad som egentligen hänt och än mer vad som kommer att hända. Själv rebalanserar jag slaviskt. Annars tror jag att ditt förslag om att sälja hälften och behålla hälften är den bästa lösningen. Då är man alltid en vinnare eller förlorare, beroende på hur man väljer att se det, och inte bara förlorare (när man sålde i uppgång eller behöll i nedgång).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag förstår att huden "krullar" sig på de luttrade värdeinvesterarna och det är absolut så att vad man "känner" sällan har något med utfallet att göra. Däremot får man göra sin egen analys och det med en dos magkänsla säger att det kanske inte vore fel att ta hem lite vinster.

      Tillväxtmarknader (BRIC) kan säkert ha gått bra senaste tiden men är väldigt beroende av USA och dess pengamaskiner som gått för högvarv. http://business.time.com/2014/01/10/brics-in-trouble/ ger en bra sammanfattning tycker jag. Hursom, när jag sovit på saken så lutar det åt att försöka renodla portföljen och ta hem en del vinster på de aktier som gått bäst för att få lite rebalansering och kanske i bästa fall lite renodling av portföljen (innehåller många bolag).

      Radera
    2. Låter klokt. Bästa lösningen är oftast den som gör att man sover gott och behåller sans och förnuft.

      Radera
  2. Jag är tråkig och agerar strikt på en signal som fungerar väldigt bra historiskt, nämligen MA50/MA200, anpassat den till EMA50/SMA200 då det ger lite tidigare signaler. Kanske något liknande skulle underlätta för dig.

    Se exempelvis stresstestet under finanskrisen:
    Stresstest, OMX-strategi

    med vänlig hälsning, cmj
    Trading the OMX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar C.M.J!
      Först av allt är jag ett "fan" av din strategi och läser alla dina inlägg, tycker det du gör är mycket intressant. För vår del har det fallit på disciplin. Vi ser oss fortfarande som nybörjare och utvärderar oss själv kontinuerligt, kanske därför vi vacklar lite också, och möjligen kommer vi att gå över mer mot indexhantering för en del av portföljen.
      Vi vill nog ha kvar en del aktier eftersom vi gillar att äga bolagsandelar.
      Vill minnas att du också hade en mer strikt del som du visar på bloggen och en mer vanlig värdeinvesteringsportfölj?
      Mvh Fam oberoende

      Radera