FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

måndag 7 april 2014

Sparandets möjligheter

Satt just och lekte lite i kalkylarket över spartakten och räknade fram hur mycket portföljen har växt i snitt sen den påbörjades. Svaret blev 11% och det är ju sjukt bra men inte så konstigt då vi fyllt på ordentligt varje månad men nya sparpengar. Lekte med tanken att denna medeltakt håller i sig. Det blev en hisnande snöbollseffekt (som såklart inte är rimlig eftersom spartakten inte kan öka i den utsträckningen utan den kommer bli lägre i takt som portföljen växer och sparkvoten är konstant eller svagt ökande).

Hurusom blev portföljvärdet över 52 miljoner i mars år 2018 med 11% månatlig tillväxt. Då fyller jag 40 år.
För 52 miljoner kan man ha hyfsat hög frihetskänsla inbillar jag mig. Vilken 40-årsfest jag skulle ha! :)

Obs. Detta kommer inte vara facit utan en galen glädjekalkyl men den lilla korta räkneövningen fick mig att inse värdet av att hålla uppe sparkvoten ordentligt. Det går trögt i början men när beloppen växer och ränta-på-ränta börjar ticka så går det snabbt undan. Kan vi marschera upp över miljonen så snart som möjligt så kommer det "rassla till" och vara två ganska snabbt därefter, sedan 4, 8, 16...ops, nu drog jag iväg i tanken igen.

Tålamod, tålamod...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar