FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

söndag 1 juni 2014

Insättning Juni och Majrapport

ISK:en mår väl och gnetar sakta på uppåt, den har ökat med nästan 10 000 SEK på en månad i form av återinvesterad utdelning och värdeökning i aktierna. Eftersom vi ligger med 20% i ränte-/hedgefond så hade utväxlingen kunnat vara ännu högre. 

Depåvärde utifrån tillgångsslagSEK Andel  
 Likvida medel477,790,14% 
 Aktier265 344,2980,16% 
 Fonder65 207,3719,70% 
 Summa  331 029,45100,00% 
Erhållen utdelning hittills i år är 5660 SEK.

Sparandet denna månad uppgår till 10 000 SEK enligt planerat. Totalt sparande hittills i år är 66 427 SEK. Dessa pengar att föras över till en KF på Nordnet som vi äger istället för till ISK.en som ägs hos Aktiespararna. Där finns idag 34 000 SEK som är placerat i följande bolag:

Northtwest healthcare properties (REIT) - Kanadensisk REIT - 12 kSEK
Protector Forsikring - Norskt försäkringsbolag - 18 kSEK
Vardia Insurance Group - Norskt försäkringsbolag - 3 kSEK

Ämnar öka mer i Vardia på måndag. Jag tycker det låter riktigt spännande när jag läser Kennys fina sammanställning av bolaget. 

Värdeinvesteringen har till viss del flyttat fokus mot mer förhoppning som detta norska försäkringsbolag står för, de redovisar ju inte ens vinst ännu, och jag erkänner villigt att detta är en chansning med högre risk och förhoppningsvis reward. Jag känner inte att jag vill öka i något av innehaven på ISK:en på dessa nivåer. Överväger faktiskt att sälja av mer inom kort.

Från och med nu summeras både ISK och KF i den här typen av inlägg.
 

2 kommentarer:

  1. Grattis till en bra maj månad!

    Jag tycker det är intressant att ni vill öka i Vardia. Jag har ju inte själv Vardia men hade gärna köpt om jag haft större eget kapital. Mitt upplägg just nu är att jag kör på rejäl belåning, därför är det lättare plocka in protector än Vardia. Så själv ämnar jag öka mer i Protector. Jag har förmånlig belåning, och Protector ger ju utdelning som väger upp räntekostnaden för att öka i protector med belåning. Även om jag tror Vardia kan komma att gå bättre än Protector så får jag hävstång i protectors utveckling tack vare belåningen. Säg att Protector går upp 10% och Vardia 20% under juni. Min belåning i Protector ger med hävstång då mig en uppgång på säg 15% istället för 10% men till lägre risk än med Vardia (bortsett belåningsrisken).

    Det blir spännande att fortsätta följa er blogg och utvecklingen för de små norska försäkringsbolagen Protector Forsikring och Vardia Insurance Groupe. En eloge också åt Kenny på aktiefokus som delat med sig av tipsen på dessa bolag!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar! Jag väljer Vardia framför Protctor:
    1: Eftersom vi äger faktiskt ytterligare en post av Protector i vår korta portfölj för ca 15kSEK (hade från början tänkt sälja den men i takt med alla fina rapporter och analyser har den posten blivit kvar). Således är vi redan förhållandevis tungt positionerade i Protetor.
    2: Jag tycker Vardia i dagsläget känns väldigt spännande särskilt nu när vd just gjort insiderköp.

    Om jag körde med belåning hade jag nog dock gjort som du och satsat på ett stabilare Protector.

    Håller med om att Kenny verkligen ska ha en stor eloge! Eg borde vi "copycats" skramla ihop till en blomma! :)

    Vi får se hur det går för oss båda!

    mvh

    SvaraRadera