FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

lördag 16 januari 2016

Spelbolaget EA

Jag hade tidigt dator i form av en Amiga 500. Den var en hårresande transport från verkligheten in i spelens interaktiva värld. Jag älskade att spela dataspel, särskilt äventyrsspel från Lucasart (Numer en del av Disney). Finns det någon mer där ute som fördrivit timmar ihop med Guybrush Threepwood i Monkey Island-spelen? Eller tidigare föregångare som Zak Mckracken, Loom, Indiana Jones?

Ahh, det var tider. Nåväl. Åter till ämnet.
En av mina första aktieinvesteringar var i dataspelsföretaget Digital Illusions (DICE). Skälet till investeringen var dels att jag kände till dem väl och gillade deras på den tiden snyggt gjorda flipperspel på datorn men också en rekommendation från någon aktieanalytiker. Det här var runt 1999 eller 2000. Det blev en mycket lyckad investering även om jag sålde innan Electronic Arts köpte upp bolaget.

Nu funderar jag på att köpa in mig igen via Electronic Arts (EA).
Varför?

Jag tror verkligen på den digitala underhållningsbranschen. De känslor som väcktes på mitt pojkrum där för flera decennier sen finns kvar idag hos de yngre. Idag är spelen än mer sofistikerade och utbudet större (även om paketeringen ibland är häftigare än själva spelidén). I lite Peter Lynch-stil funderar jag alltså på att köpa något jag förstår hyggligt även om det inte är något jag ägnar tid åt idag. TV-, och dataspel.

EA är stora, större, störst inom denna genre och ett bolag som knappast försvinner en dag till en annan. Med sina finansiella muskler kommer de fortsätta att utveckla, distribuera och köpa upp små lovande bolag. Det är ett bolag för framtiden helt enkelt. Activision Blizzard skulle kunna vara ett annat.

Nu har aktien fallit tillbaka en hel del och värderingen är inte längre skyhög.
Här är en intressant artikel.

Någon annan där ute som funderar i samma banor att utöka portföljen med underhållning?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar