FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

torsdag 20 juli 2017

Fånga kniven men på rätt sätt

Jag har reflekterat lite över knivfångningens ädla konst. Jag har en tes att knivfångeriet från både min och investerarkollektivets sida sker för tidigt.

När något företagsspecifikt inträffar så tar det ett tag för marknaden att hantera detta. Här behöver också två olika case målas upp: Det katastrofala och det i motvind.

Det katastrofala kännetecknas av att något riktigt ruttet pågått inom bolaget utan att marknaden fått vetskap. Eltel networks eller Vardia är två exempel från verkligheten.

Steg ett innebär omedelbar bestraffning. De som är inne i bolaget inser att det gäller att snabbt bli av med innehavet och säljtrycket ökar lavinartat. Aktien kan droppa 20-50 % på en handelsdag. Här kan raset locka lycksökare att gå in och köpa till rea och visst innebär ett intradagsras många gånger ett kortsiktigt köptillfälle för ett uppstuds när marknaden hunnit med att bearbeta informationen och sett till vad som nu kommer hända framgent. Min erfarenhet säger dock att det omedelbara raset många gånger är motiverat när förtroendet är förbrukat. Den skit som kommit fram kan absolut följas av mer. Eltel och Vardia är fortsatt två bra exempel. Själv köpte jag eltel när vinstvarningen kom och aktien var ner ca 45%. För att dämpa reaktionen släpper ofta ledningen eller någonallierad i form av husbank ett PM som försöker ingjuta gott mod. I vissa fall lyckas det och fler ser nu potential i det läge som inträffat. Kursen kan få ett lättnadsrally och gå upp tvåsiffrigt på någon eller några dagar. En positiv trend inleds och fler hejarop tillkommer. Samtidigt försöker nu den troligtvis inkompetenta ledningen att införa någon räddningsaktion. Då man försatt bolaget i denna prekära situation är chansen eller kanske snarare risken stor att detta försök som ligger till grund för uppgångsfasen misslyckas. Hade jag till exempel nöjt mig med 10-15% på eltel och sålt här hade jag undvikit den andra vågen som slår hårt och brutalt och trycker ner aktien för mycket lång tid framöver. I många fall återhämtar sig aldrig aktien igen. Eniro anyone?

Slutsats case "katastrof": Absolut kan en liten size i det korta perspektivet vara motiverat vid ett blodbad men är det katastrof så är bolaget en framtida katastrof. Sälj när bolaget återhämtat sig på de första positiva "plåster på såren"-nyheterna.

Case två är ett bolag som i grund och botten är välskött men som utsätts för påverkan utanför dess kontroll. Exempelvis elbilarna som på sikt kommer ersätta fossila bränslen. Ett bolag som Mekonomen får nu ett framtida mindre kundunderlag. Även HM är ett exempel på motvindsbolag som fått marknaden mot sig då de byggt sin tillväxt via butiker som nu spås drabbas av "retail-döden".
Här kan startskottet vara en överraskande dålig rapport som inte motsvarar analytikernas estimat och marknadens förväntningar. Aktien droppar 10% eller ibland mer på en dag. Den negativa trenden inleds och många med befintliga innehav passar på att öka sina innehav då det är "rea". Det är inte helt ovanligt att bolaget får en del större blankningar mot sig. Personligen har jag gjort precis så i HM när de började rapportera knackigt och köpte fler men ack för tidigt. Trenden följs av flera sänkta riktkurser och analyser som pekar på hur tufft bolaget kommer att få. Trenden håller i sig och andas bolaget en ny besvikelse straffas det än hårdare. Svackan kan ju mycket väl vara oförtjänt och tillfällig men ofta finns det anledning att inte ha då jäkla bråttom till köpknappen. Trenden är negativ och då fortsätter det så ett tag tills något inträffar som motbevisar sentimentet (och det är inte dina "stödköp" direkt). Ericsson är ett annat typexempel som är aktuellt nu. Det kliade i köpfingret här med efter -13% på en dag men denna gång höll jag mig ifrån. Ska bli intressant att se hur lågt den går innan vändning kommer. Gardell kommer säkert försöka snacka upp eller köpa fler aktier i närtid men jag blir inte förvånad om det hjälper lika bra som pappa Stefans insiderköp i HM, dvs knappast alls. Fingerprint är ett annat ganska talande exempel på hur en aktie kan få ordentlig motvind och flera tuffa kvartal. Det var nog väldigt många som började köpa direkt efter toppen. Tänkt om de väntat...

Slutsats case "motvind": Underskatta inte trenden och avvakta att instinktivt öka innehav bara för att det blivit "billigt". Rannsaka dig själv. Finns skäl att caset är dåligt? Kanske ska även du sälja. Gift dig inte med dina aktier. Bestämmer du fig för att fortsätta tro på bolaget så vänta åtminstone med köp till andra eller tredje vågen av dåliga nyheter. Lyssna på dina motståndare noga. Känn att du står fast vid din åsikt och öka när "alla" andra  snackar ner bolaget. Då kan du få ett riktigt bra GAV.

Lycka till där ute!

5 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Har funderat på samma sak ett tag. Jag har haft en tendens att gå in i fallande trender för tidigt. Även om jag brukar vänta ut paniken som brukar råda under ett par dagar när den dåliga nyheten kommer. Jag har kommit fram till att det brukar ta ca 4-6 månader innan en dålig trend tar slut och kurser bottnar för att sedan börja stiga till mer rimliga nivåer. Själv gillar jag lönsamma och välskötta företag som haft tvåsiffrig tillväxt under en del år och som sedan släpper bomben att det kommer bli ensiffrig tillväxt kommande år. Oftast handlas dessa bolag till P/E 20/25+. Marknaden brukar straffa dessa företag väldigt hårt och när de kommer in i en negativ trend är den svår att stoppa. Allt är svart. Två nyliga exempel är Novo Nordisk och Pandora. Novo tog det ca 4 månader för att slå i botten. I Pandoras fall ser det ut att vara ungefär samma. Själv brukar jag alltid köpa för små summor och sprida ut inköpen över många månader. Men trots det känns det som jag går in lite för tidigt. I framtiden ska jag låta den negativa trenden hålla i sig i ett par månader innan jag går in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid svårt att pricka in botten precis men tålamod kan nog hjälpa, lycka till!

      Radera
  2. Mycket bra skrivet!
    Jag tycker det är många på twitter/bloggar som gladeligen köper på sig aktier efter olika nedgångar utan större analys av varför aktien gått ned.
    Därför var det kul att läsa ett nyanserat inlägg om detta!

    SvaraRadera
  3. Apropå att inte gifta sig med aktien. Det kanske krockar lite med devisen: "köp och behåll"? Det är nästan översättningsbart till "gift dig med aktien".

    SvaraRadera