FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

lördag 29 juli 2017

Månadsrapport Juli

Det är alldeles strax slut på den kallaste juli på 40 år och dags för sjunde månadsrapporten för i år. När jag har semester ökar min aktivitet markant då jag har mer tid att se nyhetsflöden och tänka på olika case. Därför har det varit ganska aktivt på kontot denna månad! Bl.a kan nämnas att jag köpt lite mer Storytell innan deras omvända vinstvarning, ökat lite i Catena media som gått ganska svagt medtanje på hur bra spelbolagen rapporterat. Min enkla analys är: Om spelbolagen går bra så borde även ctm gå bra. :) MrGreen har äntligen fått en fin uppvärdering, jag behåller då jag tror att de köps upp när den nya svenska spelregleringen införs om några år.

En av våra högriskinvesteringar har fått luft under vingarna denna månad. Aktien Hemcheck tecknade vi i samband med notering och aktien åkte ner från 6kr till 4. Jag gjorde viss "Lynch-spaning" genom att intervjua en bekant som är sjuksköterska och läste på om hemolys. Deras patenterade produkt kändes självklar och globalt intressant.  Därför ökade jag aktieinnehavet där nere på runt 4,5kr och i veckan var aktien på 10kr vilket såklart är roligt! En större ägare ville ur bolaget och har pumpat ut aktier billigt. När dessa tog slut har vågskålen tippat åt andra hållet. Bolaget har nu en intressant ägarlista (Bl.a internationell investmentbolag inom biotech) som verkar långsiktiga och antal aktier till salu har varit få vilket lett till rejäl uppgång. Nyhetsflödet från bolaget är sparsamt men jag hoppas det beror på att fokus ligger på produkten som nu ska CE-märkas. Jag tror fortsatt på bolaget och behåller mina tills aktier till produkten är ute på marknaden. Tror bolaget blir uppköpt då. Äger även teckningsoptioner som ger rätt att köpa aktier för 6kr+TO-kurs (snitt runt 50 öre för mig, idag en bra affär).

Jag har också via twitterflödet fått upp ögonen för och tagit in små possar i Resurs Bank och Pricer.

Även två utländska som spanats upp i Forbes halvårsgenomgång av köpvärda bolag. Det är: EQT Midstream och Supervalue. Länk till pdf finns här: http://info.forbes.com/CM_WR_StocksToBuy17_Stocks-to-Buy-Download-Page.html?k=WR_StocksToBuy17_NL





Tyckte båda kändes intressanta.

Så här ser det ut för oss just nu (när en handelsdag kvarstår).

Aktieinvest ISK: 771 255kr (+1,2% denna månad, ca +7,3 sen årsskiftet).
Aktieinvest PF: 54 073 kr (-0,5 % denna månad, ca 7,9 % sen årsskiftet).
Avanza KF: 636 073 kr (+ 4% denna månad, -0,5 % i år).  Insättning 46 900 kr. Extra pga Airbnb-uthyrning.  Bra!
Avanza PF1: 101 052 kr (+2% denna månad, +25% sen årsskiftet).
Avanza PF2: 94 146 kr (svagt ner på en månad, någon procent upp sammantaget).
Nordnet KF: 318 585 (+4,8 %, +8,5% i år).
Nordnet AD:  86 895 ( -1,34%, -1,8% i år).
Tessin: 50 000 kr
Summa: ca 2,15 mkr

Kul att det går bättre. Ska dock försöka att inte ta allt för många swingaffärer pga semester!

Funderar också på hur man bäst balanserar för nedgång, tror aug blir negativ börsmånad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar