FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

onsdag 20 september 2017

Kryptovalutan Bitcoin

Ett av årets nyårslöften till mig själv (länk) är att bli mer insatt och påläst kring kryptovalutor och då särskilt Bitcoin. Sen flera år tillbaka äger vi en "slatt" Bitcoin-certifikat (Bitcoin xbt). Det har blivit en "tenbagger" med råge och numer så höjer jag inte på ögonbrynen om denna stiger eller faller 15-20% intradag. :) Ska även tilläggas att vi sålt av i omgångar och skalat ner då den stigit mycket så att vi behåller samma låga procentuella andel av totala portföljen. Lite synd men man ska inte bli girig.

För att lära mig mer har jag tittat igenom en del TED-talks, även läst (eller åtminstone skummat igenom) "the white paper" av den anonyma grundaren Satoshi Nakamoto (pesudonym). Läst en del länkar på Twitter etc.

Nyss ramlade jag över denna länk som jag kan rekommendera till alla som vill veta mera. Den är väldigt enkel och anspråkslös men samtidigt tillräckligt djup och heltäckande kring fenomenet Bitcoin. Gillade särskilt genomgången av myter (som inte stämmer).

Något som också slog mig är hur beroende fortsättningen är av de sk miners som blivit allt större och hur energiintensiv och oeffektiv Bitcoin är. Klar varningsflagg om ngn stor miner väljer att stänga ner, exempelvis om nutida energipris bedöms för högt i förhållande till framtida belöningar som kommer kosta allt mer.

Att Bitcoin måste omformas ordentligt för att på allvar kunna börja konkurrera med etablerade transaktionsbolag som Visa och Mastercard.

Nja, man ska nog vara väldigt försiktig men ändå hålla sig med och vara påläst. Ett värde kan skapas på många sätt, just detta känns i dagsläget för osäkert. Jag har inte ens berört olika länders försök till att försvåra för kryptovalutor som Bitcoin då de helt enkelt tappar kontrollen.

Om mer tid fanns skulle jag gärna gå coursera-kursen om kryptovalutor från Princeton här!

2 kommentarer:

  1. Bra tips på kursen, ska checka den! Annars finns det väldigt många guider på nätet. Här är mina favorit sidor för att svara på frågor:

    Svenska:
    CryptoRunner.com/sv/
    Bitcoin.se

    Engelska:
    Coindesk.com
    99bitcoins.com
    bitcoin.com

    Hoppas det kan vara till hjälp :)

    SvaraRadera