FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

lördag 30 september 2017

Månadsrapport september

Hösten är den bästa årstiden när sensommaren dröjer sig kvar. September har varit så njutbar senaste veckan. Ur ett börsperspektiv är det dock något sorts limbo, portföljen, eller rättare sagt portföljerna känns spretiga och volatila. Kanske beror det på att jag medvetet eller i värsta fall omedvetet ökat riskprofilen för att kompensera för blydraggar som exempelvis Telia och HM? Fler tillväxtbolag huserar nu i portföljerna ihop med en del bottenfiskebolag. Här gäller det att vara observant.

Kursfallet i CTM ger till exempel en del att fundera på men om jag inte gjort min hemläxa helt galet finns stor potential kvar i bolaget och deras affärsmodell i att ta betalt på annat vis bör också bli bättre på sikt. Ett fotbolls-VM hägrar nästa år så vi ska sitta kvar med dem över det åtminstone. På lång sikt är nog bolaget dock inget för vår portfölj. Jag tror inte man kan växa i samma takt på lång sikt,

När det gäller Storytell är jag mer optimistisk. Här finns ingen begränsning gällande tillväxt och jag älskar att läsa om hur nya marknader erövras. Ett uppköp via ngn jätte är nog det enda som kan stoppa bolaget. Inte alls omöjligt om du frågar mig och sällan negativt för börskursen.

Bottenfisket i Hibbett Sports var lyckosamt, än så länge ca +35%. Då vi gick in ganska tungt är jag lite sugen att lätta på innehavet något. Samtidigt tror jag det finns fortsatt uppsida så jag är kluven.

Ubiquity networks har blivit backstabbat av en ful fisk vid namn Andrew Left. Han är enblankaraktivist och tycker sig nu ha fog för att dra Ubiquity i smutsen. Hans påståenden bemöts väldigt genomarbetat av Aktieingenjören här. Tyvärr hann jag inte öka på botten.

Ncc vinstvarnade ju i veckan. Här tog jag idag en liten position efter den andra dagens nedgång. Tror på bolaget långsiktigt. Kan bli något köp till på nivåer kring 190kr där bolaget nu rör sig strax över.

Sammantaget finns skäl att ompröva en del av avkastningshetsen och istället fokusera på att bevara värde till lägre risk. Men vi gör inget förhastat.

Tittar man på makrofronten så präglas ju denna av Nordkoreakonflikten. Här börjar det nu bli på gränsen till komiskt och uttjatat. Jag har svårt att se något annnat än tomma hit även om allt så klart kan hända. Närmare oss höll Tyskland val och utgången visar på polariseringen i Europa. Likt SD här i Sverige så var de verkliga vinnarna AFD. Får se hur Merkel får ihop det. Oroligheter i Spanien kring Katalonien tror jag påverkar mindre.

I Sverige skrivs det väldigt mycket om bolånen. Verkar som alla vaknat till liv just nu. Till och med ränteavdragsnedtrappning börjar nämnas hos en del politiker innan valåret, kors i taket!

Nyspar i september är nollat pga livet i övrigt. En luftvärmepump till sommarstugan till exempel och massa föräldradagar i somras som skänkte en lång och härlig semester. Har dröjt att ta ut dessa så det blev ett glapp. Samtidigt har vi bokat boende i Thailand dit vi ämnar resa vid skiftet av vår föräldraledighet.

Status den 30:e september:
Aktieinvest ISK: 775
Aktieinvest IPS: 54
Avanza KF: 675
Avanza PF1: 99 (aj starbreeze!)
Avanza PF2: 90 (aj Catena media)
Nordnet KF: 346
Nordnet AD: 86
Tessin: 50

Summa: 2,175 mkr
Vi klarade oss alltså ifrån jämmer och elende även denna månad och lyckades nå en liten positiv avkastning. Splendid!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar