FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

söndag 14 januari 2018

Mer retail? Ja, troligen!

Har visst svårt att hålla mig från retail. Funderar på den danska smyckestillverkaren Pandora.
Det är en tämligen nedpressad aktie som nu har DA på dryga 6%, relativt omfattande återköpsprogram av aktier (bör handlas på dessa nivåer för fullt) och en värdering på p/e 10 ungefär.
Nordea har en riktkurs om 1100 DKK (än så länge). Aktien handlas nu i cirka 585 DKK.
Många som blankar aktien tydligen.

Är det en värdefälla? Eller är det läge?
På tisdag har bolaget kapitalmarknadsdag och det är redan förmedlat vilka nya mål som kommer sättas. Det rör sig om 7-10% ökad omsättningstillväxt årligen och en marginal om ca 35%, lite lägre än nuvarande). Detta togs ej emot väl av marknaden. Bolaget planerar att öppna cirka 200 nya butiker årligen. Kanske kommer man med någon "krydda" också för att gjuta gott mod i investerarkollektivet?

Bolaget är ett intressant bet på Asiens växande medelklass, man är väl exponerade här och det tycker jag är spännande. Jag kan inte låta bli att ta en lite bevakningposse här. Ska fiska efter några på måndag runt 585 DKK.

Någon som vill hindra mig? :)


2 kommentarer:

  1. Själv hoppas jag att man guidat rejält i underkant (7-10% tillväxt) så att man kan nå upp till sina mål. Pandora har dock varit duktiga på att hålla sina prognoser hittils. Jag tycker ledningen har ingett fötroende hittils. Tror den största risken är en ev kommande lågkonjuktur.

    Tänker inte hindra dig från att köpa men då har jag själv ca 7 % i Pandan. Det jag gillar mest är deras urstarka fria kassaflöde och att de nya produkterna växer dubbel siffrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. "Pandan" alltså. Sånna kan man ju lätt få sympatier för! ;) Skämt åsido tänker jag lika, att om man nu sänker guiedning lite så bör man inte man inte missa dessa utan bedömt att man ska kunna ligga i den högre delen av intervallet. Allt gott!

      Radera