FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

tisdag 4 december 2018

Månadsrapport november

Marknaden fortsätter att blåsa snål motvind och visst känns det toppish nu när traders spekulerar bort miljoner av andras pengar och behöver fly landet...när alla sätter hela sitt hopp till utfallet av ett G20 möte som kan leda till ingenting och när allt fler börjar snitta ner sig i bolag som säkert kommer att leverera vinst, så länge pusselbitarna faller på plats.

Här befinner vi oss och av den anledning är det många med mig som längtar efter ett ”relief-rally” nu i december! Frågan är vad det ska bygga på bara. USA börjar kännas riktigt svagt och det enda där som kan boosta riskaptiten vidare är försiktigare FED i kombo med att Trump twittrar handelsvänliga saker. Får vi inte det så talar mycket för ett riktigt oroligt (läs: pissigt) 2019.

Jag tycker Gamla stan - kort sikt, brukar ha skarpa blogginlägg om makroagendan och nu när Gott-o-dix mer eller mindre lagt av med sina så är de extra uppskattade. T.ex detta eller detta.

På bolagsnivå går inte mycket rätt just nu i portföljen.
Jag har sålt av Leo-vegan helt med rejäl förlust. Jag tappade förtroendet efter att ha lyssnat på senaste conf.callet. Även fast beslutet var jobbigt så visade det sig vara rätt än så länge, kräftgången har fortsatt och jag skulle inte bli förvånad om fler negativa nyheter kommer.

Jag har tyvärr ökat i vissa innehav på ”dippar” som fortsatt ner. Det därmed att snitta ner sig...inte bra.

Jag har efter flera års uppbyggt självförtroende börjat känna mig riktigt medelmåttig med halvtaskigt självförtroende. Allt jag rör vid blir typ fel just nu. Borde tejpa ihop  fingrarna eller dumpa telefonen om dagarna. För mycket pill på Avanza-appen. Lustigt nog är den depån jag rör minst den dom går bäst. Till saken hör förvisso att vårt MRG-innehav fanns där men ändå.

Så, nu har jag gnällt klart.
Nyinsättning: 28 tkr

Aktieinvest ISK: 719 (gått bäst i år, mrg-bud bla).
Aktieinvest IPS:  58 (seg)
Avanza Kf: 875 (usch!)
Avanza PF1: 110 (suck)
Avanza PF2: 120 (ok)
Nordnet kf: 353 (hu. Från +15 till -5%...)
Nordnet ad: 75 (riktigt dåligt)
Summa: 2,3

Mitt mål för 2018 var att erhålla positiv avkastning. Det blir mycket svårt som det ser ut just nu.
Ibland kostar det mer än det smakar...




2 kommentarer:

  1. Oj, det låter jobbigt. Men, du får kanske försöka vända på det och se det som en lärotid när motgångar kommer? För motgångar på aktiemarknaden det kommer alltid, för alla.
    Jag är sjölv inte lika baissad om alltings jävlighet i makron som du, än. :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Haha, du ska inte vara för hård mot dig själv, vi var många som fick oss ett tufft 2018. Bra jobbat med nysparandet ändå! Kul blogg, jag tar och lägger till den i min lista, du får gärna göra detsamma om du vill :).

    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera