FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

onsdag 6 februari 2019

Sålt av Pandora och Facebook

Jag har passat på att sälja av bolag som rusat efter rapport.

Facebook är ett bolag som jag var kluven till från början men som blev aptitlig när de rasade i slutet av förra året efter mycket motvind och svag utveckling på nya användare. I årets sista rapport som man presenterade för någon vecka sedan så var man någorlunda "Back-on-track". Man fortsätter tjäna grymt med pengar och instagram är ännu inte profiterat fullt ut. Man har även andra tjänster i pipen. Jag släppte ungefär halva innehavet på plus-minus-noll i decemberdeppet som var och bestämde mig för att syna resten på q4 och det gjorde jag rätt i då bolaget skjöt iväg tvåsiffrigt. Avyttrade det jag hade kvar på dryga 169 dollar.

Pandora har också varit ett "knivfångarförsök" som äntligen gick vägen. Nedsnittning har skett i många omgångar och jag har väntat på gårdagens relief-rally. Egentligen var ju inte rapporten kanonbra, problemen kvarstår definitivt men ledningens sjukdomsinsikt och kraftfulla åtgärdspaket för detta föll marknaden i smaken. Antar att det även blev en hel del short squeeze då många blankat aktien. Nu sålde jag den i omgångar under gårdagen (snitt på dryga 330) och ca 14% upp på en relativt stor position (har svällt i nedsnittningsträsket).

Därmed har jag skapat luft för att göra lite skitaffärer igen! :)

3 kommentarer:

  1. Kan lägga till att FB köptes runt 130-140 och att jag ”förlorade” en hel del slantar i TTWO igår så det jämnar nog ut sig...

    SvaraRadera
  2. Hejsan.

    Hur länge ägde du Pandora? Vad var orsaken till att du sålde?

    Mvh Värdefilosofen

    SvaraRadera
  3. Hej o ursäkta sent svar! Jag tog in Pandora i början av 2018 o ”swingade” den då den gick upp en hel del på kort tid. Jag tog åter in den i somras, med facit i hand för tidigt och snittade ner mig successivt. Jag har haft lite svårt att lita på siffror o konsensus då det varit så pass turbulent och stökigt för bolaget. Väldigt ifrågasatt. Samtidigt har jag ju sett potentialen o ett värdecase (eller värdefölla?) När det blev relief-rally efter rapport så tog jag hem vinst o pustade ut lite. Fortsätter bevaka. Om aktien går tillbaka ner mot 300-kronorsstrecket kan jag tänka mig att köpa igen även om jag inte riktigt tror på deras produkter fullt ut i det långa perspektivet men lyckas man kombinera besparingar med ny marknadsstrategi så kan bolaget förtjäna ett högre värde ett antal år framåt ändå!

    SvaraRadera