FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

måndag 24 mars 2014

Makrospaning - del 2

Jag fortsätter min högst personliga och lösryckta makrospaning.

Denna gång breddar jag fältet till Europa och USA.

Europa
Dåligt. Faktiskt katastrof fortfarande.
För att rädda euron har hur många miljarder euro som helst använts för att stimulera ekonomin. Resultatet känns tveksamt. Det är enorm arbetslöshet och kommer så vara länge till.

Tänk om alla euroländer fungerade lika bra som Schweiz! Jag gillar det landet och hittade nyss denna intressanta artikel som styrker detta påstående: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article3812631.ece

Det är dock ett intressant läge för de länder som haft det riktigt surt. Spanien verkar t.ex bottnat och börjar gå bättre nu (även fast det är dåligt). Hade jag några "MSEK" över skulle jag slå till på en riktigt fin exklusiv lägenhet där på solkusten och hyra ut den och vänta på att fastighetspriserna ska gå upp. Spanska börsen håller jag mig ifrån.

Nä, Europa känns inte särskilt "hot" än på ett  bra tag- Tillväxt och BNP går för trögt. Alla "skräpländer" vill såklart in i gemenskapen (och är delvis redan inne) och det kommer kosta. Bara hoppas att euron orkar med pressen och inte kollapsar. En avveckling finns ju inte på kartan och jag tror Sverige gör rätt som fortsätter med kronor och ören ett tag till.  

Att Ryssland nu spänner musklerna gör inte saken bättre...

Slutsats: Euroland kommer fortsätta vara trögt och i värsta fall skakigt av politisk oro. Enda aktierna som vi äger här är Orange och Nestlé. Dessa innehav kommer behålla men inte ökas som det ser ut nu.

USA
Globala ekonomins nav oavsett vad kineserna säger. Konjunkturen verkar ta fart. Yellen och FED stökade till det lite nyss men att de minskar sina stimulanser är ju i grund och botten bra och jag tror och hoppas att tidpunkten för detta är väl avvägd. Marknaden bör inse detta också. Jag har en bra känsla för US och många av våra bolag i portföljen är härifrån. Stora tunga multinationella bolag med bas i USA. Värderingarna är höga men på lång sikt hållbara.

Slutsats: Fortsätter att öka i KO, McD, Pepsi, WMT, J&J,  PM, P&G, APPL, GOOG när värderingen är attraktiv.
"O" (Realty Income) har tagit mycket stryk på sistone till följd av aviserad räntehöjning från FED. Jag är lite sugen att öka även fast det är portföljens största innehav just nu eftersom utdelningen är fin och kommer varje månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar