FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

fredag 1 augusti 2014

Inköp Spiltan räntefond och grubbel

Insättningen för Juli månad trillade in på depån idag och en köporder på Spiltan räntefond lades.

Har merparten av icke-aktier-pengarna i Atlant Stability och en mindre del i Spiltan räntefond.
Ser att spiltan under tiden som jag ägt innehaven presterat bäst så nu lägger jag pengarna där tills Atlant Stability visar bättre resultat. Sker inte detta kommer jag vikta om successivt till Spiltan räntefond.

HändelseVpAntalBeloppOrder stopptid
 FondköpSpiltan Rä...87,2600310 000,002014-08-04 11:00
   Summa:10 000,00


Noterar att Sony steg över 6% igår Japanbörsen. Ett bolag jag övervägt att investera i. De har ju haft det väldigt tufft länge men samtidigt är det ett av världens starkaste elektronikvarumärken och med PS4 och VAIO samt alla fina TV-apparater samt all media så bör bolaget komma igen. Detta kanske är på gång nu. Jag ska börja bevaka bolaget mer och följa händelserna.

Ett annat bolag som jag "grämer" mig för att jag inte köpte när jag först började tänka på det är Disney. Disney är ju inte bara Kalle Anka och Musse Pigg numer, t.ex äger de hela Lucasfilm och därmed Star Wars. Nya filmer är under inspelning och kommer sannolikt bli en succé. Sen jag ägnade detta en tanke har bolaget gått stadigt norrut. 

Trist att sitta på åskådarläktaren ibland.

Men vi får inte sitta här och sura utan istället göra vad vi kan för att öka förmögenheten.
När vi inte kan räkna med särskilt hör procentuell avkastning på börs eller räntekonto så får vi fokusera på att öka sparkvoten och verkligen anstränga oss att lägga undan några kronor extra varje månad. Snart börjar vi jobba båda två och då kommer vår inkomst att explodera jämfört med nu! Med lite smarta vardagsval kan vi utan större ansträngning lägga undan över 20 000 kr/månad, förhoppningsvis ännu mer.

Utöver det spar vi båda barnbidragen till barnen och avsätter ca 2000 kr på "roliga kontot" för resor.

Under semestern har tankarna seglat iväg på hur skönt det är att vara ledig och göra det man själv vill. Detta motiverar oss att fortsätta vår resa mot ekonomiskt oberoende. 

Jag börjar drömma om att bli författare. Ett fritt arbete som kan göras var som helst och när som helst. Om man säkerställer en grundinkomst från annat håll behöver man inte känna någon stress och press att spotta ur sig litterära verk som går i tryck heller. Jag har alltid gillat att skriva och startade redan som ung en tidning med min bror, likaså satt jag och skrev historier och berättelser på skrivmaskinen inspirerad av de böcker jag tragglat mig igenom. Vem vet, om ett decennium ungefär gör jag kanske det jag gjorde som grabb och mådde riktigt bra av?

Ju mer man kan närma sig sitt barn-jag desto bättre tror jag eftersom barn är fria och ett med sin själ. 

Från räntefond via Sony och Disney till framtidsgrubblerier och filosofiska utsvävningar, så kan det gå när ett blogginlägg skapas en skön, ljummen semesterkväll på terrassen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar