FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

onsdag 27 augusti 2014

Vardia - utifrån ett kundperspektiv

Tänkte testa Vardia som privatperson då jag misstänker att vår familj kan vara en intressant kund: 30+:are med VW Passat och villa, dvs många vuxenpoäng! :)

Jag ringde en vardag på lunchen och hamnade i kö (plats 6), väntetiden var ca 6 minuter.
Jag tänkte som aktieägare att kötiden i detta fall är bra för mig för det betyder förhoppningsvis fler nya kunder åt Vardia...

Jag fick prata med en trevlig försäljare vid namn Robin med Norrländsk dialekt som ingav förtroende och samtidigt var lite skämtsam.

Jag sa som det var, att jag hade bilförsäkring och villahemförsäkring hos LF Stockholm idag och undrade om Vardia kunde ge mig ett bättre motsvarande erbjudande?

Robin trodde sig kunna göra det och gick noga igenom nuvarande villkor/självrisker mm.
Efter en del info om bilen och huset så fick han fram sitt erbjudande till mig.

Jag hade svårt att dölja min förtjusning när beloppet hos Vardia visade sig vara ca 5000 kr lägre per helår!
Närmare bestämt 12 000 kr istället för 17 000 kr

Samma självrisk, t. o.m lägre i vissa fall och med samma allrisktillägg/drulle.

Helt sjukt. Otroligt bra!
Att spara 5000 kr årligen på ett telefonsamtal är ganska schysst!
Oavsett om du äger Vardia eller inte så gör en privatekonomiskt klipp och bli kund hos dem du med!


Ungefär så här mycket pengar sparade jag in på ett telefonsamtal...

4 kommentarer:

  1. Intressant med en berättelse från verkligheten! Hoppas du uppdaterar om ni skulle behöva använda er av försäkringen eller vad det nya priset blir om ett år.

    SvaraRadera
  2. Absolut, det ska jag göra. LF försökte inte ens behålla mig när jag ringde och berättade läget för dem och sa upp försäkringarna. De är nog medvetna om att de inte kan matcha uppstickare som Vardia. Enda som gnager är att det var lite för bra deal, har de för offensiv kalkyl för att skaffa större kundbas? När är premiehöjningen ett faktum och vad händer då? Finns en ny uppstickare att flytta till då? Gemene man tenderar nog inte att vara lika trogen mot sitt försäkringsbolag som ex sin bank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!

      Baserat på "anekdoter" som denna så verkar det finnas både fall där det blir rejäl rabatt och fall där de inte ens matchar priset. Dessutom finns allt däremellan.

      När det gäller trogenhet så har Gjensidige omkring 85 % återkommande kunder (passivt förnyande) medan siffran för totalkunder (fler än fyra försäkringar har jag för mig) är över 90 %, 93 % om jag gissar fritt från huvudet. Så försäkringskunder är ganska trogna, men däremot kan man undra hur trogna kunder som redan har bytt till Vardia är. Är man otrogen innan blir man väl inte trognare för att man byter (om man inte får paket med fler produkter och bättre erbjudanden då).

      Radera
  3. Tack för din info Kenny! Precis, om kundbasen till stor del bygger på att "ragga" över nya otrogna kunder (som ju ligger i sakens natur för ett nystartat bolag) så kan det bli volatilt men vi hoppas att de fortsatt har marginalerna på sin sida och att inte alla är likamedvetna som vi bloggare inom privatekonomi är! Jag ska fortsätta att köra försiktigt och slå av kaffekokaren hemma så att jag inte blir någon bidragande orsak till skadeprocenten! :)

    SvaraRadera