FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

söndag 16 november 2014

PPM-Tar risk med gott samvete

Eftersom det är långt till pension, dvs den pension som innebär 65+, så har jag (J) medvetet hållit en ganska hög riskprofil i min PPM-portfölj som i mångt och mycket innefattat att rida på de globala trenderna inom tillväxtländerna. Just nu finns en hel del Indien och Turkiet samt lite Ryssland i portföljen parallellt med D&G småbolag och aktiefond.

Min tilltro på pensionssystemet är ganska återhållsam, jag litar inte alls på att pappa staten ska hjälpa mig på ålderns höst, det får jag planera för själv.Den berömda pyramiden som visas på minpension.se ser jag med "getingmidja" där tjänstepensionen är mer betydelsefull än den allmänna pensionen som kommer urholkas av ökad åldrad befolkning och fler unga arbetslösa i framtiden.

Åter till PPM-portföljen:
Avkastningen har varit god. Sedan start har jag avkastat 10% årligen och i år är motsvarande siffra hitintills 15% (trots att Ryssland backat). Totalt har jag ökat min pension med 77 tkr med hjälp av en översyn ca en gång varannan månad.


Tänk om ens övriga aktiesparande kunde hamna i samma härad!


Är nu sugen att plocka in olja. Tror att prispressen snart är över och att en viss återhämtning kommer ske.

I ett kommande inlägg ska jag granska min tjänstepension som jag har mycket sämre koll på trots att den är betydligt större och viktigare än PPM-delen, tror inte jag är ensam om det!

1 kommentar:

  1. Har själv köpa Africa Oil för över 50% av mitt privata pensionspar nu denna månad, enormt nedpressad och har stor potential framöver.

    SvaraRadera