FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

onsdag 29 april 2015

Månadsbokslut april

En månad som rullat på utan större engagemang från min sida i portföljerna.
Nu när börsen backat ganska duktigt två dagar i rad börjar man bli lite köpsugen igen.

Jag har gjort en kortsiktig affär i SKF i samband med rapporten och köpte aktier efter rapporten då aktien var ner 7-8%%, fick behålla över några nätter och oroa mig för några hundringars skull, ganska onödigt egentligen. Det blev trots allt plus till slut.

Ökade i Telia (51,70 kr) och Atrium Ljungberg (130 kr) efter respektive rapport. Det är bara att passa på när kursen dippar lite.

Jag började även köpa ABB för 190 kr. Den är en långsiktigt innehav som ska rida på diverse "megatrender". De rapporterade idag och kursen har backat några procent sen jag köpte. En bra anledning att köpa i mindre positioner och öka när tillfälle ges.

Utdelningarna från ISK är nu uppe i ca 9900 kr och återinvesteras i respektive bolag. Förvisso snittar vi i regel upp oss men eftersom köpen görs utan courtage så tar det nog ut sig på beloppen i dagsläget och det är trevligt att se att innehaven jäser sakta av sig själv. I KF där utdelningarna inte återinvesteras fick vi in över 2000 kr denna månad, främst från Ratos. Tack för det Campbell! Just nu känns det spännande att se vad slantarna från Nordic Cinema Group och försäljningarna i Inwido kommer hamna framgent.

Om man liknar vår börs med ett rödvin så känns det som ett övermoget vällagrat chateauneuf de pape! Jag tror det kan vara läge att få in lite smaker från den "nya världen". Med det sagt: Jag har kommit till insikt att jag långsiktigt ska starta upp en fondexponering mot tillväxtländer för att rida lite på de globaliseringsvågor som jag inte får via de mogna marknader vi i huvudsak är exponerade mot. Andelen ska vara högst 10% av det totala beloppet när jag är färdig. Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Indien, Frontier markets, Afrika är länder jag har i tanke. Fonder kan bli Carnegie eller DNB Indienfond, East Capital frontier och Carnegie Afrikafond.

Nysparande denna månad blev 20 000 kr. Som fördelades jämt över ISK och KF.
Vi hyrde ut vårt hus samtidigt som vi var på semester en vecka i fjällen (som börjar få lågsäsong - jättebilligt att hyra hus där och gott om snö). Sammantaget tjänade vi sjukt nog några tusenlappar på att åka bort - mer semester helt enkelt! Vi kan i bästa fall spara undan några tusenlappar extra under maj till följd av detta.

Våra lönerundor är klara och vi gjorde väl inget strålande resultat någon av oss men vi ökar den sammantagna lönen med drygt 16 000 kr/år samt några dagar extra semester som har ett värde i sig. Vi har ganska bra löner och de stora lyftens tid är förbi. Helt ok med hänsyn till inflation mm.

Nu till portföljerna:

ISK (ca +1% denna månad exkl. insättning)
Depåvärde utifrån tillgångsslagSEK Andel 
Likvida medel9 484,141,38%
Aktier646 888,2993,88%
Fonder32 656,014,74%
Summa  689 028,44100,00%

KF (ca +2% denna månad exkl. insättning)
Saldo25 920 SEK
Marknadsvärde156 528 SEK
DEPÅVÄRDE182 448 SEK
Funderar även på att nyttja Nordnets knockoutlån (förutsatt att jag erbjuds 0,99% ränta).
Placera i "fixed income"/högutdelare och få lite hävstång. Bara en tanke än så länge, skulle kännas skönt med en lite större sättning först bara. Vi får se hur maj utvecklar sig (den månaden brukar vara utvecklas sämst historiskt sett även om det inte är någon garanti för facit denna gång, men lite psykologiska faktorer finns det allt).

Trad.depå (ca +6%). Depån består av: Amhult2, Protector, Skanska och Starbreeze samt lite kassa.

DEPÅVÄRDE - SEK
Kontantsaldo11 667,01
Värdepapper51 397,48
Ränta0,00
Summa63 064,49


Summa: 934 tkr. Helt OK. Vi fortsätter gneta på mot det viktiga delmålet 1 mkr!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar