FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

måndag 26 oktober 2015

Lurad, förnedrad och skämsmössa på

Hej!
Detta inlägg är faktiskt lite jobbigt att skriva eftersom jag känner mig som rubriken.

För länge sedan så lovade jag mig själv att ta tag i min tjänstepension eftersom jag hade så dålig koll på den. Det är egentligen konstigt, långsiktiga placeringar borde ju locka eftersom det är så jag vill investera privat. Det är dessutom riktiga pengar reserverade för mig och min familj.

Nåväl. En körning på minpension.se gav mig förvisso en del info men jag saknade uppgifter om avgifterna. Varför syns ej detta?!

Likaså låg pudelns kärna i att jag som "tiotaggare" erbjudits en rådgivning av Söderberg och Partner (S&P) via min arbetsgivare. Detta skedde innan jag själv på allvar blev intresserad och det ledde till att de erbjöd sig att förvalta mitt kapital på allra bästa sätt, i en egen specialkomponerad/skräddarsydd flexibel fond som heter Trygghet80. 

Så bra tänkte jag då, då slipper jag bry mig...Hur många andra tjänstepensionstagare har inte tänkt samma tanke?!

Jag har sett på utskick jag fått i postlådan att SPP haft fonden. Just SPP får man ju ofta höra är bra fondförvaltare med högt betyg i jämförelser. Det tråkiga är bara det att SPP inte har något med min fond att göra utan enbart erbjuder sitt "skal" åt S&P. Fonden i fråga visade sig vara en svindyr fond-i-fond med 2,71% avgift! 

På tre år har den presterat ca 36%.
Fonden följer inget index eftersom den är sååå aktivt förvaltad och flexibel. Tur för dem eftersom de knappast vill visa upp den mot ett index. AvanzaZero har motsvarande period presterat 60%...Undrar varför?

Kanske har den svindyra avgiften för att plocka ut några fonder "aktivt" gjort att värdet urholkats? Kanske var de "aktiva" valen inte heller så mitt i prick att fonden underpresterat av den anledningen?

Jag orkar inte grotta vidare i det. Jag kan helt enkelt konstatera att jag blivit dragen vid näsan å det grövsta på grund av min egen oförmåga att ta ansvar för mina egna pengar. Jag får skylla mig själv helt enkelt. En sak är säker. Fonden kommer aldrig mer att finnas i min SPP-depå! Bytet tog mindre än 5minuter när jag nu äntligen fick tummen ut och tittade på detta, en mobil-BankID på deras webbplats och sedan innehav och byt fond/er. Nu får SPP själva visa vad de går för. Samtliga val har avgifter under 0,5%. 

Hoppas detta inlägg (som för övrigt är helt osponsrat) inspirerar någon där ute att ta tag i sin egna situation och säkerställa att ni inte blir skinnade av dyra fond-fondval som kostar betydligt mer än de smakar. 

4 kommentarer:

  1. Blev lite inspirerad och loggade in o kollade hur min "SPP GENERATION 70-TAL INC" mådde den har växt 64,04% de 3 senaste åren, årsavgiften ligger på 0,41%.

    Min tanke kring dessa produkter är att jag vill ha låg risk och låg avgift, riskerna tar jag själv hand om i min egna aktieplaceringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, 0,41 är ljusår bättre än 2,7 om man säger som så...låter som ett bra val!

      Radera
  2. Lite orättvist att jmf mot avanzaZero som tar betydligt högre risk. Ngt global index är bättre lämpat och har gått upp 60-90% :)

    Är du säker på att S&P inte har ngn mer skalavgift? Kapitalavgift eller premieavgift?

    SvaraRadera
  3. Hej. Ja avanza har högre risk (100% aktier) medan S&P-fonden har möjlighet att välja förhållande mellan aktier och räntor. Risknivån är ändå satt till 5/7. Om inte jag missminner mig har fonden legat tungt i aktier senaste tre åren. fördelningen just nu mellan räntor/aktier är ca 50-50 (vilket kortsiktigt borde ha gynnat fonden). Oavsett, det jag ville visa på är hur den höga avgiften urholkar värde till skillnad från AvanzaZero eller annan fond med låg avgift. Själva stockpickingen och allokeringen är underordnad om avgiften ligger på 2,7%. Jag har faktiskt inte orkat titta på andra avgifter, det finns säkert. SPP som de flesta andra ut en förvaltningsavgift årligen om 0,16%. Det får jag leva med då det inte går att flytta aktiv inbetalning som denna. Känns dock väldigt skönt att bytt medan tid är. Avgifterna är trots allt den enda parametern som verkligen går att påverka, avkastningen är betydligt osäkrare oavsett hur "aktiv" fonden är.

    SvaraRadera