FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

lördag 30 december 2017

Årsumering 2017

Då var det snart dags att lägga 2017 åt handlingarna.
Året då mycket hände men det största av allt låg helt utanför denna bloggs ämne, vi fick ett tredje barn!

På ett sätt så inverkade faktiskt det ganska mycket på hur resultatet blev även för vår ekonomi och vår möjlighet att spara in till familjekontot. Med en föräldraledig så blir det skralare i kassan helt klart.

Men året kan också karaktäriseras av att vi jobbat vid sidan av marknaden med alternativa investeringar:
Först så kan jag meddela att vår investering via Tessin - radhus i Borlänge - nu fallit väl ut (i förtid) och summan landade på kontot i dagarna.

Vidare så har vi satsat mycket tid, energi och en hel del pengar på att rusta upp vår sommarstuga som vi köpte förra sommaren. Vi har fått stugan värderad till minst 1,2 mkr och vi köpte den för 790 tkr. Jag har inte 100 koll men bedömer att vi i pengar kostat på stugan med 110 tkr. Desto mer tid men för det har vi fått en fin värdeutveckling! Nu planerar vi inte att sälja men det var mest för att få lite koll på marknaden som vi värderade den. Vi ämnar bo där ibland och hyra ut den ibland. Vi har till och med lyckats hyra ut den i två omgångar under detta år off-season vilket vi inte trodde. Vi har räknat med att det är främst vår- och sommartid som vi kan hyra ut den. Till det lån vi tog för stugan så amorterar vi och det kan räknas som ett sparande i sig. Summan från uthyrningen är modest men några sköna tusenlappar som kan täcka lite driftskostnader som slamtömning och el-kostnad.

Huset här hemma har hyrts ut fast i mindre omfattning i år på grund av bebis, vi har inte varit lika flexibla med att placera oss någon annanstans annat än under juli-aug. Huset inbringade ändå 33 400 kr, absolut inte fy skam det heller.

Till sist så har vi i slutet av 2017 fått tillträde till vår nyproducerade lägenhet som vi omgående hyr ut till hyresgäst. Denna investering är främst för att få löpande passiva inkomster. Just nu ligger nog marknadsvärdet något under beloppet vi köpte för men vi har inga planer på att sälja under många år. Under tiden så får vi en mycket fin effektiv avkastning på vårt egna kapital under 2018 och framåt.
Detta är en milstolpe och en försmak av framtiden med passiva inkomster.

Nyspar till portföljen under året: 278 611 kr - enbart till aktieportföljerna, amortering av lån tillkommer.
Utdelning 2017: 46 018 kr.  - Något lägre än väntat men beror på att vi sparat mindre och köpt en del aktier utan utdelning i jakt på hög totalavkastning.
Värde depåer: 2,34 mkr ett fantastiskt resultat då ingående värde var cirka 1,73 mkr!
Värdeutvecklingen summeras till över 600 tkr om man inkludera nyspar och ca 330 tkr i ren värdeutveckling på börsen. Det är över 19% årsavkastning! Då ska man betänka att HM som är ett av våra största innehav varit sänke hela 2017. Visar hur viktigt det är att diversifiera sig.

Mest nöjd är jag med satsningen på Hibbett Sports som visade sig gå hem ordentligt. Där dubblades vinsten och vi gick in relativt tungt. Det är verkligen kul att ramla över case likt detta och för det har jag bloggaren Defensiven att tacka, hade nog inte hittat det utan hans gedigna genomgångar.

Också nöjd med mitt tålamod i Hemcheck som efter IPO:n sjönk djupt ner mot 4kr. Jag köpte fler och bolaget värderas runt 9kr idag. Jag har flera Teckningsoptioner som faller ut i februari. Ska bli spännande att se om produkten har sådan potential som jag föreställer mig. Det visar sig i bästa fall under året som kommer.

Minst nöjd är jag med HM. För knappt ett år sen skrev jag detta inlägg. Då konstaterade jag att jag hade fortsatt förtroende men var lite bekymrad. Nu är det vinna eller försvinna (tvåsiffrig värdering) som gäller för bolaget. Kapitalmarknadsdagen i februari blir högintressant!

Måste orda något om bostadsutvecklarna. Här har vi också årets sänken. Vi har viss insyn i branschen och vet att behovet av bostäder är fortsatt stort. Ändå är det skakigt och avvaktande nu. Jag tror att marknaden konsoliderar men stabiliserar sig under 2018. I bästa fall blir det lite billigare att bygga.
Kanske etableras "Hyrköp" på allvar kommande år?

Om man ska gissa om börsutvecklingen så kan den mycket väl fortsätta slå nya rekord, känslan nu är risk-off. USA eldar på och Trump verkar ha fått igenom sin skattereform. Det ska bli intressant att se om kalkylen går ihop. Ett darr och stämningen kan bli som förbytt. Kanske hinner börsen stiga, säg tio procent till, för att sedan falla tillbaka och sluta negativt?

Vi får se. Jag behåller oavsett jobbet som familjeförvaltare ett år till.

Mål för 2018 kommer i ett senare inlägg.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar