FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

tisdag 26 december 2017

En passande vinteraktie!

Inte något danskt julgransbolag, inte heller Cloettas tomteskum eller Nokians dubbdäck. Nej, vi har "snöat in"  på  Skistar. Vår småbarnsfamilj har utnyttjat deras anläggningar många gånger och den lyckade konceptualiseringen av Valle-landet har fallit väl ut hos mina ungar som både har en barnbok och en mössa med snögubben och ofta pratar om att de vill åka till Valle igen. Vidare är alpin skidåkning en trevlig aktivitet som tilltalar vår familj. Det är konstigt hur löjligt glad man blir av att susa och svischa nerför en backe!
Bildresultat för valle skistar
Valle lär barnen åka skidor, ett minne för livet

Skistar har lyckats få monopol på mer eller mindre hela nordiska fjällvärlden. Givetvis finns undantag men sannolikheten är stor att du får köpa ett liftkort av dem om du tänkt åka utförs i Sverige eller Norge.

Vall(e)-graven är alltså finfin och på gränsen till monopolliknande vilket möjligen av konkurrensskäl skulle kunna hindra fler förvärv, exempelvis av Romme-Alpin som är den uppstickare som sannolikt tär och äter lite av Skistar potentiella Sälen-resenärer just nu. Romme-Alpin ligger i Borlänge och är en mindre lillebrorskopia av Sälen men på halva avståndet från Stockholm vilket gör att de utan allt för höga krav på åkningen i sig kan nöja sig med att stanna här.

Därför tror jag att bolaget gjort helt rätt som riktat blicken söderut mot de riktiga alperna genom det offensiva förvärvet av skidorten St Johann i Österrike. Är det något alperna saknar så är det den sammanhållna och smidiga familjevänliga skidorter som Skistar är proffs på. Ibland känns det som alperna fastnade i 80-talet, filmen Sällskapsresan 2 skulle kunna vara inspelad där idag, man skulle inte märka någon skillnad avseende murrighet, träorgie och onyttig fet mat. Något annat än mer betydelsefullt som vår familj verkligen saknat i alperna, vilka vi besökt många gånger, är just barnvänlighet och enkelhet med transporter, liftkort som gäller i ett större område och så vidare. Skidskolor är "förvaring" för att föräldrarna ska få åka medan vi svenskar är mån om att barnen har det bra och lär sig att åka också. Avsaknaden av familjevänlighet och smidighet gör nog att många barnfamiljer med barn i "känslig" ålder där det måste funka med logistiken avstår.  Kombinationen av Skistars kunnande i en mer avancerad skidmiljö kändes till en början som lite storhetsvansinne men ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag deras kaxiga satsning. Svenskarna ska visa alpfolket hur man driver turistanläggning i 2000-talet! Valle har t.ex redan flyttat ner till Alperna också. 
Bildresultat för sällskapsresan 2
Herr Ober - Eis bitte!

Man har redan gjort omfattande investeringar i liftar och andra anläggningar i St Johan som nu kan börja generera kassaflöde. Orten blev (insaxat från deras webbsida):
Testvinnare i kategorien "Skidort med upp till 60 km pister 2017"
Under 2017 utsågs St. Johann in Tirol till "Ledande skidort med upp till 60 km pist" av den stora skidsajten skiresort.de. 18 områden utvärderades och i 13 av dessa vann St. Johann in Tirol en utmärkelse. Det gör att vi med stolthet kan titulera oss "Top Ski Area". Bland annat fick St. Johann in Tirol toppbetyg för sin pistning, familjevänlighet och det stora antalet "hütten" (bergshyttor) i skidområdet.

Företagskonferenser är något som håller anläggningarna snurrande mellan loven och en av de mest kända är ju rikskonferensen Folk och Försvar som varje år hålls i Högfjällshotellet.

Jag har själv upplevt en "belöningsresa" med min arbetsgivare till Sälen och allt var mycket proffsigt anordnat. Specialöppnade nypistade nedfarter på morgonen, teambuildingaktiviteter, god och varierad mat, specialanpassad after-ski och annan underhållning som bandvagn upp till toppstuga på kvällen osv.

Här märks att Skistar vet hur man får folk att må bra och sådant har vi alltid behov av, man drar ju in sina pengar för att leva och må bra och bilden av att ha en aktiv livsstil i fjällen sitter djupt rotat i folksjälen.

Vidare så kommer man även försöka få Europa till oss genom den flygplats mellan Sälen och Trysil som nu byggs för fullt. Här finns sannolikt en stor potential i att jämna ut och öka antalet besökare mellan jullov, sportlov och påsk. Projektet har fått mycket kritik ska tilläggas då det redan idag finns en flygplats i Mora (ett vasalopp bort) men samtidigt är denna nya flygplats mer anpassad för charterturism och det ska finnas shopping med mera i direkt anslutning. Flygplatsen står av allt att döma klar till vintersäsongen 2019. I Sverige är besökarna väldigt hårt styrda av skolloven. Visst kan man få upp barnfamiljer med barn före skolplikten trätt in men dessa är inte lika benägna att ta del av hela utbudet av naturliga skäl (barnen har svårt att åka och man kanske mest rör sig på platten). Att få en "direktlinje" som tidigare inte funnits kan ge fina möjligheter mot idag. Jag har ingen siffra men gissar  att minst 95% av besökarna är bil eller bussburna med de begränsningar som det innebär.

Som grädde på moset, eller fluffet på manchesterpisten, så kommer VM i alpin skidåkning att gå av stapeln i Åre 2019. Detta är en riktig fullträff och helt klart en "doping" för både 2018-2019 och 2020. För det första så brukar en sådant arrangemang locka folk redan innan. Under själva VM som infaller mellan loven kommer anläggningen gå för högvarv och sätta platsen på den internationella kartan. Senaste liknande arrangemanget var 2007 och minnet är som bekant kort. För många blir detta första gången de hör talas om "Are". Till Åre kan man redan anlända med flyg.

Utöver alla ovanstående intressanta triggers så finns en del enligt mig intressanta dolda värden om man läser bokföringen. Bokfört värde på Skistars marktillgångar är satt till 98 MSEK. Detta är väldigt modest bokfört, jag uppskattar värdet till minst det dubbla och då har jag räknat försiktigt.

På den negativa sidan då, finns inget där?
Jo givetvis, massor, det gäller att hålla huvudet kallt här (jag är löjligt fyndig idag).

Bolaget är extremt kalenderberoende och säsongsbundet.
Kunde man lyckas utveckla och få mer snurr på "off-season" skulle uppsidan vara stor. MTB, vandring finns. Jag tror att man behöver satsa mer på andra upplevelser också som SPA, lekland m.m.

Alpin skidåkning är ett dyrt nöje och redan idag väljer nog tyvärr ganska många barnfamiljer bort detta alternativ, det är en svår balansgång att hålla prisnivån uppe men inte avskräcka.

De möjligheter som jag lyft (alp-satsningen och flygplatsen) kan gå fel också och de stora värden som plöjts ner i dessa projekt kan få dålig output. Alperna är kanske inte redo för att bli svenskifierat, och kanske kan politiken sätta käppar i hjulet för nöjesflyg av den sort som flygen till Sälen (och Åre) innebär. Samtidigt har man erhållit EU-medel för flygplatsen och turismen är något som Sverige vill lyfta fram som näringsgren, så risken bedöms ändå som låg.

En aspekt bortom horisonten som inte är lätt att tolka är ett förändrat klimat. På ett sätt kan Skistar gynnas av det då de södra anläggningarna kan få allt svårare att skapa konstsnö och tävla om fjällen som ligger på högre höjder och sannolikt även är snöklädda under Skistars högsäsong mellan jul och sportlov. Å andra sidan innebär ett varmare klimat även utmaningar att hålla säsongen lika lång som idag och klara sena påsklov.
När något ska bytas ut eller köpas in så är det stora investeringsbehov, ett liftsystem kostar många miljoner, nya restauranger och lodger likaså.

Just nu med en dopad låg svensk krona så tjänar Skistar på detta då det kan locka till sig utlänska turister i större utsträckning, om kronan stärks mot euron så kan detta vara negativt. Å andra sidan är den inhemska turismen oberoende av valutakurs.

Bolaget är relativt högt belånat med soliditet om cirka 40%. Räntan just nu snittar kring 2% och framtida lån kan kosta mer. Denna risk känns dock hanterbar och omförhandlingar skulle faktiskt kunna leda till än bättre lånevillkor.

En annan lite långsökt riks är högre elpriser som skulle kunna leda till högre driftskostnader. Det går åt stora mängder energi att driva liftar, snökanoner, vattenpumpar samt alla lokaler. Många stugor och lägenheter har direktverkande el som värmekälla.

Aktien just nu:








Aktiekursen har utvecklats starkt senaste åren och gått från 83 kr jan 2015 till 220 i maj 2017. Sen pös luften ur och kursen ligger nu på ca 155,5 kr.

Vinsten per aktie ligger enligt senaste rapport på historiskt höga 10,7 kr. P/E blir således: 14,5. Det är rimligt att sätta en något högre multipel anser jag med tanke på hur långsiktigt säkert kassaflöde bolaget har. Så här har P/e sett ut sen 2009:














Ett P/E-tal på 18-20, vilket jag tycker känns motiverat, skulle innebära att aktien med nuvarande vinst ska värderas till 193-214 kr.  Problemet är ju bara att veta om denna vinst är hållbar framgent.
Satsningar ger resultat men historsikt ligger Skistar lägre, runt 7-8 kr. 











Med VM i antågande, en hyfsat bra påsk 2018 (i början av april) och en satsning på alperna som jag tycker är helrätt och tror på så kan jag inte annat än känna att bolaget just nu värderas för lågt.

Under tiden som värderingen kommer ikapp så erhålls en direktavkastning på fina 3,5% (5,5 kr/aktie) och om den sänks så görs satsningar i bolaget som motiverar detta, exempelvis nya förvärv eller investeringar som kan ge ytterligare tillväxt. 

Avslutningsvis så får aktieägare (med minst 200 aktier) en generös rabatt - hela 15 % på liftkorten och skidskolor vilket i sig faktiskt inte ska underskattas för en skidtokig familj som vi.

Vårt nästa köp bli 200 stycken Skistar - i ISK så att vi själva blir registrerade ägare!


1 kommentar:

  1. Tillägg: Den nya skolplikten dom införs för barn i förskoleklass påverkar sannolikt bolaget negativt. I vilken omfattning är dock svårt att säga. En välmående medelklass med rekordlåga bolån inverkar garanterat mer!

    SvaraRadera