FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

fredag 13 juli 2018

Avanza - idag föll den

Detta inlägg tillhör kategorin "spekulativa inköp" och står för en mycket liten portföljandel.

Jag har i tidigare inlägg (mars -18) tagit upp det orimliga i Avanzas höga värdering.

Även uppföljning här. Jag var till och med så övertygad att jag tog in min första kort position, en minifuture som till slut knockades eftersom aktien fortsatte stiga .

Det var surt men skam den som ger sig. Jag köpte en "enklare" bearprodukt x1 (från Nordnet) som sedan legat och pyrt där. Idag kom q2 och nu visas det jag misstänkt länge. Det går inte lika bra som ifjol. Avanzas nettoinflöde uppgick under kvartalet till 4.840 Mkr, en minskning med hela 44 procent jämfört med samma kvartal 2017.

Aktien rasade med som mest 12 procent och slutade dagen på drygt -9%.

Sammantaget är jag nog idag på plus minus noll om man räknar in de pengar som försvann i den första korta positionen som jag inte riktigt begrep.

Lärdom: Gör hemläxa ordentligt om du ska jobba med mini-lång och kort. Till och med: Undvik dessa och använd bull/bear utan eller med låg hävstång. Var generellt försiktig med korta positioner då det kan ta mycket lång tid innan det man är övertygad om ses i kursen.

Det är för övrigt inte bara jag som tycker Avanza är för högt värderad.

https://www.di.se/nyheter/blankaressets-fulltraff-i-avanza-kan-rasa-70-procent/

Jag behåller min x1-björn så länge.

Jag ska bekänna att jag även börjat korta Tesla. Även här små medel!

Det finns så mycket där ute om bolaget och hur de bränner pengar i rask takt och försöker hinna ikapp produktionsmål, kosta vad det kosta vill. Till det en lite galen vetenskapsman som vd och ordförande. Nyckelpersoner slutar på löpande band medan bilarna inte ploppar ut i samma takt.
Det som händer kring bolaget och Elon Musk är galet underhållande. Samtidigt har jag stor respekt och beundran för Elon som entreprenör och innovatör, han har verkligen gjort skillnad! Aldrig att resten av bilflottan skulle vara i samma omställning som nu om inte han startat Tesla. Jag hoppas egentligen att han ger alla blankare där ute inklusive mig en näsbränna (även om jag inte förstår hur det ska gå till med den finansiella situation bolaget befinner sig i).

6 kommentarer:

  1. Snyggt gjort! Vad använder du för produkt för tesla? Kör du utan hävstång?

    Mvh
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Tesla: Nej, jag har inte hittat någon sådan konstigt nog, jag använder Bear Tesla x3 VON (lägsta jag hittade).

      Radera
    2. Gör du det via Avanza? Tar dem ut en avgift på 190 kr i administrationsavgift på denna produkt? Eller gäller det bara vid blankning?
      Tack för en bra blogg.

      Radera
    3. Japp via Avanza. Det är en engångskostnad vid köp på produkten. Beror på summa men deras räkneexempel säger 275kr om du investerar för 10 000kr. Man tar även en liten summa (öresnivå) per dag som man håller den. Sen en spread på köp o sälj så det kostar att vara övertygad på nedsidan.

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Läste just ditt inlägg om Avanza och vi verkar ha samma bild av bolaget. Använder även du kort produkt gentemot dem?

      Radera