FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

torsdag 25 september 2014

Akelius pref uppföljning samt extrainsättning 50 000 kr!

Prisa fastighetsmogulen Akelius!

Eftersom Swedbank inte ansåg att min blankett var korrekt ifylld fick jag vända mig till uppdragsgivaren Akelius och berätta vad som inträffat. Jag var tydligen inte ensam om att ha blivit styvmoderligt behandlad i nyemissionen och därför erbjöd de nu sina sparkunder som råkat ut för detta att köpa aktierna direkt av dem.

Enda nackdelen med detta är att aktierna inte går att lägga i en ISK eller KF men då jag får köpa till kurs 320 kr och nuvarande kurs ligger minst 15 kr högre så känns det som att vi får leva med det.

Därför kommer jag förhoppningsvis att i början av oktober månad erhålla 400 st prefernsaktier på min vanliga depå som då stiger rejält i värde, närmare bestämt med minst 128 000 kr.

DESSUTOM: 50 000 kr fördes över till ISK-kontot idag. Dessa är en del av likvider från en KF på Skandia som innehållit strukturerade produkter som vi köpt av en förmedlare (innan vi själva tog tag i våra egna pengar).

Känns riktigt bra att öka upp spartakten rejält även om det är lite "doping" att föra över tidigare insparade pengar men det känns bra att ta egen kontroll över ens egna sparpengar och slippa klåfingriga mellanhänder. Viktigast av allt är dock att fortsätta att bibehålla en hög sparkvot framöver så att kapitalet verkligen växer över tid.

Funderar t.ex att hyra ut huset under vår egna semestervecka via tjänsten Airbnb och på så sätt semestra gratis eller till och med men plus på kontot (då vi bor gratis dit vi ska åka i nära familjs lägenhet). Kan det bli bättre? Semestra och tjäna pengar samtidigt? Återstår att se om någon vill hyra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar