FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

måndag 29 september 2014

Provar en till fallande kniv - Tesco

Då var det dags för lite inköp igen nu när en dag som denna gör underverk för själen - så vacker en höstdag i september kan vara!

Tesco kunde jag inte motstå längre. Den handlas på 11-årslägsta. Självklart har bolaget problem, särskilt om högt uppsatta i ledningen fifflar med siffrorna. Däremot känns det inte som en "Eniro" utan nästan som ett äkta värdecasa a la Benjamin Graham-boken.
Utmärkta sammanfattningar här av Defensiven och här av Riskminimeraren

Går in lite försiktigt om 7000 SEK.
Jag tror aktien kan falla mer och kan tänka mig att öka mer om så sker.
Tesco är ändå en av UK:s största dagligvarubutiker med utvecklad onlinehandel (med stordriftsfördelar). På några års sikt tror jag det här är en riktigt bra affär.

Tog även in Amastenaktien till låga 2,40 kr/st. Introduktionskursen om 4 kr är nu ett minne blott. Varför kursen dalat så vet jag egentligen inte utan tänker mer att ett fastighetsbestånd värt över miljarden i dagens lågräntemiljö bör kunna göra bra ifrån sig på sikt. Likaså lite preferensaktier av samma bolag som stabil utdelare på över 7%.

Min portfölj är nu en mix av stabila utdelningsbolag inklusive preferensaktier och stora bolag som är tillfälligt problemtyngda (ex Tesco ovan, Citigroup, Carlsberg m.fl). Till det några bolag som förhoppningsvis är undervärderade utan problem (exempelvis Vardia).
En sammantagen OK riskprofil ändå känns det som även fast den åkt upp en del under året.
Jag är villig att riskera en del av kapitalet för att öka avkastningen nu i början av vår "sparakarriär".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar