FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

torsdag 2 oktober 2014

Mr Green faller och jag köper

Jag har fått smak för att köpa bolag med tillfälliga bekymmer.
Nästa i ordningen är Mr Green som idag faller ca 15% på börsen till följd av en sannolik skattesmäll i Österike om ca 100 miljoner.

Det är såklart inte bra men jag anser att det vore värre om bolaget i sig hade problem med vinsten, en skattesmäll är ju i grund och botten något positivt (bolaget går bra och behöver betala mycket i skatt).

Jag slog till på 400 aktier för 31,20 kr/stycket. En nätt summa om 12 480 kr...kanske lite väl stor för så pass kort betänketid men man måste kunna agera snabbt och resolut på börsen (utan all kunskap - den har man aldrig) om det ska gå vägen.

Har sneglat tidigare på bolaget men vilat på hanen, dagens nyheter gjorde att jag slog till och ser på när marknaden inser att de överreagerat och på sikt värderar upp bolaget igen som faktiskt är en fin kassamaskin med höga marginaler. Inte omöjligt att någon större drake dessutom köper upp dem om kursen inte värderas upp inom några månader.

Sammantaget kan man väl konstatera att jag i det korta loppet inte gjort några strålande affärer på mina fallande knivar, nästintill samtliga visar rött just nu. Tar dok det hela med ro och ser det som en möjlighet att öka framöver t.ex i Tesco och Mekonomen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar