FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

tisdag 13 maj 2014

Protector forsikring - När kommer "rekarna"?

Har senaste tiden "mysläst" rapport och blogginlägg från bl.a Ägamintid om hur detta lilla uppstickarbolag fått medvind i seglen, minst sagt. Likaså reflekterat över hur detta bolag i princip inte alls förekommer i ordinarie finanspressen. Det har diskuterats kring detta i kommentatorsfälten och vissa menar att bolaget har för kort historik och är för litet för att uppmärksammas av de större aktörerna. Jag tycker ändå det är lite märkligt , jag trodde t.ex att en analytiker för en småbolagsfond hade till uppgift att vaska fram just bolag som Protector?

Det ska därför bli mycket intressant att följa utvecklingen framöver och se när de första "tunga" rekarna kommer från någon storbank eller när någon småbolagsfond tillkännager att man gått in i bolaget som sannolikt ger en större medieexponering och sannolik kursstegring.
Själv köpte jag vår första post, 400 aktier på kursen 18kr och ökade nu efter rapporten med 500 aktier till på nivån strax över 29 kr. Målkurs på några års sikt är det dubbla och under tiden en fin direktavkastning.

Anledningen till att detta innehav inte synts i portföljsammanställningen är att bolaget köptes in i den korta portföljen eftersom jag först tänkte mig en kortsiktig spek i bolaget men efterhand när Kenny på Aktiefokus och Ägamintid skrivit om bolaget har jag behållit eftersom det hela tiden funnits mer kvalitativ uppsida. Jag höll mig t.o.m cool när insiders sålde av, något jag är glad för idag.

Generellt känns försäkringsbolag som den ultimata bolagsnischen för värdeinvesterare (stabila, konjunkturokänsliga med möjlighet att säkerställa gott kassaflöde genom att justera premien därefter. Kunderna är trögflyttade och betalar ändå- man kan ju inte vara utan försäkring!)

Bara att luta sig tillbaka och slappna av...eller som försäkringsbolaget If (ägs via Sampo) sjunger i sin reklamjingel: "Don´t you worry about a thing"...




3 kommentarer:

  1. Protectors kunder är, undantaget privatpersoner (ägarbytesförsäkringarna), stora företag och offentlig sektor där försäkringarna säljs via mäklare. Det är egentligen konstigt att de kunderna ska vara så trögrörliga, men uppenbarligen har Protectors försäkringar ändå en hög förnyelsegrad. Värt att grubbla lite på... :-)

    SvaraRadera
  2. Man undrar hur Protector bygger upp relationen med mäklarna.Skulle vara intressant om någon med erfarenhet av att sälja deras produkter kunde "blotta" sig!

    SvaraRadera
  3. Tre banker har ju bevakning av Protector, så helt ouppmärksammat är det inte.

    SvaraRadera