FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

fredag 23 maj 2014

Tribona, ett pressat fastighetsbolag

I senaste Sparpodden så tog Günter Mårder upp fastighetsbolaget Tribona som en möjlig uppköpskandidat. Kursen har pressats ner ordentligt och förestående nyemission står inför dörren. Varför denna NE genomförs är dock något grumligt eftersom bolaget har en kassa av motsvarande storlek och inte är i egentligt akut behov av pengar. Motiveringen är att kunna växa som utlovat. Günther spekulerade i att NE skulle kunna vara en manöver för att Rutger Arnhult och Klövern ska ska skaffa sig över 30% av aktierna till ett bra pris och sedan plockar in bolaget i Klöverns ägo.

Den som lever får se. Teckningstiden för NE gick ut igår och redovisas den 27e maj. Oavsett om Klövern agerar på något vis tycker jag ändå att bolaget ser spännande ut på dessa nivåer. Bolaget handlas med ganska ordentlig substansrabatt nu. Fastigheterna är företrädesvis logistikcentrum med långa stabila hyreskontrakt, 10 år är inte ovanligt. Hyresgäster som posten, ICA m.fl flyttar inte på sig i första taget.

Jag länkar till en bra sammanfattning av bolaget och lite om dess fördelar här:
http://www.introduce.se/foretag/tribona/

http://www.redeye.se/aktiebloggen/tribona-32-substansrabatt

Jag ska göra lite mer research men hittar jag inga lik i garderoben så är jag sugen att köpa Tribona för månadens sparpengar. Tar tacksamt emot synpunkter på bolaget om ni har några.

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar